Rabu, 10 Mac 2010

Jangan BERTANGGUH..

Hari Rabu panas sekali,
Datang opis jalan kaki.
Kerja betimbun menggunung tinggi,
Tu dia.. Help me!!!!

Tada!! Ini lah dia kerja ku pada hari ini,, banyak nye sampai besepah-sepah kertas atas meja. Macam ni lah kalo kerja yang dah lama tapi tak sempat dibuat. (Tapi ini bukan kerja saya yer.. kerja orang dulu-dulu kat pejabat ni) Aha.. Sangat penat buat kerja ni sebenarnya, mana tak nya, menyusun kertas ni( Invoice@kerja akaun) Walaupun tak ada kena mengena dengan kerja saya, di atas permintaan akak sepejabat, kuturutkan jua. Dari tak ada kerja, ada kerja da:) Alhamdulillah, tak adalah buang masa tak tentu hala kan? (^^)


Berpusar-pusar kerja ku..


Bertingkat-tingkat.. tunggu nak roboh je.. hehhe


Teman-teman,
Janganlah kita sesekali menangguhkan kerja-kerja yang ada di hadapan mata kita ni. Ini adalah amlan buruk yang akan memakan diri kita sendiri kelak.

Menangguhkan kerja adalah pencuri masa + pencuri hidup. Mat Salleh cakap sebagai procrastination.

Terlalu ramai yang tak dapat mencapai matlamat oleh kerana walaupun mereka sedar dan telah menetapkan matlamat, ada sahaja alasan masa untuk memulakannya .. ini adalah salah sama sekali! Hari tidak betul lah, minggu tidak betul lah, bulan tidak betul lah dan tahun pun tidak betul.. Alasan paling tak logik adalah industri tidak betul & market tidak betul. Sehingga akhirnya terlalu lewat!

Info:
3 sebab utama penangguhan kerja:

1.Terlalu banyak alasan
2.Tidak sirius dalam mengambil keputusan
3.Tiada deadline dalam matlamat


Untuk mengelakkan penangguhan kerja, tanya diri sendiri pada ketika itu> " adakah anda memberi terlalu banyak alasan untuk tidak memulakan kerja?" "Adakah anda sirius dalam mengambil keputusan?" "Adakah anda menulis deadline (tarikh) untuk mencapai matlamat kerja tersebut?" Jawapannya:

Hentikan memberi alasan (Orang lain buat duit, kita buat alasan)
Mula sirius dalam mengambil keputusan hari ini! (Terlalu banyak anda dan keluarga akan rugi sekiranya anda tidak serious dalam hidup)
Tulis deadline atau tarikh untuk mencapai sesuatu matlamat (walaupun kerja-kerja kecil- tulis tarikh deadline tersebut. Dengan hanya menulis deadline, ia akan mengubahkan mentaliti anda)
Pendapat Anda?

p/s:
Tip Satu Minit yang berkaitan:
•Kita semua pencuri
•Kerja atau Karier?
•Meja kemas, semua pantas!
•Mengurus masa… yang mana hendak didulukan?

Tiada ulasan:

Anda Juga Mungkin Meminati Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jasa Bonda.. Keringat Ayah..

Jasa Bonda.. Keringat Ayah..