Sabtu, 20 Februari 2010

Mencintai Haiwan



Rafeah & Gadafi


Teman-teman, perlu kita ketahui,,


DALAM Islam, pembunuhan pada asasnya dilarang terutamanya pembunuhan yang membabitkan jiwa, bahkan mereka yang melakukan jenayah terbabit dikira melakukan dosa besar.

Jika membunuh itu dilarang, maka perbuatan jenayah lain seperti melukakan dan mencederakan orang juga satu kesalahan dan dipandang keji dan pelaku patut dihukum!


Firman Allah dalam surah an-Nisa', ayat 93, bermaksud:

"Sesiapa membunuh orang mukmin dengan sengaja, balasannya neraka jahanam, kekal ia di dalamnya, Allah murka kepadanya serta dikutuki-Nya dan disediakan-Nya seksa yang berat."


Persoalannya, bagaimana pula hukum membunuh binatang?

Apakah situasinya sama dengan membunuh manusia?

Secara umumnya, Islam bukan saja melarang membunuh dan menganiaya makhluk sama ada manusia atau haiwan malah tumbuhan dan alam sekitar di sekeliling kita juga.
info:
.:Fatwa Jabatan Mufti Brunei menyatakan, membunuh binatang dilarang, melainkan yang ditetapkan atau diharuskan syarak boleh dibunuh atau ada sebab lain yang mengharuskan:.

:.-seperti yang kita-kita tahu-:.,,,,


situasi:

"Jika binatang itu membahayakan atau memudaratkan sama ada tabiat semula jadi seperti binatang buas, singa dan serigala atau memang tabiat semula jadinya tidak membahayakan tetapi kadangkala sesuatu membahayakan dan menjadi ganas seperti anjing pengigit atau anjing gila.

solution:

"Dalam hal ini, boleh dicegah bahayanya itu menurut kesesuaian termasuk membunuhnya."

( jangan lah pula kita kacau diorang,, habitat diorang.. )

Banyak cerita mengenai balasan Allah terhadap orang yang menyeksa binatang ni sehingga mati... contohnya dalam hadis seperti seorang wanita diseksa pada hari kiamat disebabkan mengurung seekor kucing sehingga mati. Kasihan kucing yang tidak berdosa tu..

Disebabkan perbuatan wanita itu mengurung kucing yang tak berdosa tu tanpa memberi makanan dan minum, Allah humbankan wanita tu ke neraka. (Hadis - Imam Muslim).

Imam Muslim juga menceritakan Rasulullah s.a.w melaknat sesiapa yang meyeksa binatang tau tak...


Jom bercerita jom:) Baca bawah ni.. semoga menjadi teladan yang baik untuk kita semua Insya Allah~~~



Menurut Imam Muslim, Allah menegur perbuatan seorang nabi yang menyuruh membakar semut, semata-mata kerana seekor semut daripada serangga tu menggigit baginda. ,

Kemudian Allah mewahyukan kepada nabi tersebut: "Hanya disebabkan seekor semut mengigitnya, dia memusnahkan suatu umat yang selalu bertasbih." (Hadis- Imam Muslim).

Imam Muslim juga menceritakan mengenai seorang yang beri minum air kepada seekor anjing yang tersangat kehausan. Bagi menghargai jasa orang tu, Allah mengampunkan dosanya. (Lihat, hanya berbuat baik dengan anjing,, diberi ganjaran yang besar oleh Allah:)

Bahkan apabila sahabat Rasulullah bertanya: "Dapat pahalakah kami menyayangi haiwan-haiwan ini? Jawab Rasulullah s.a.w: "Menyayangi setiap makhluk hidup itu adalah berpahala." (Riwayat Muslim)
-------------------------------Sayangi lah Haiwan--------------------------------


Satu lagi situasi dimana tindakan membakar binatang adalah dilarang kerana ada hadis, antaranya daripada Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Tiada seorang pun seharusnya menghukum dengan api kecuali Allah." (Riwayat al-Bukhaari)
see???


Fatwa terbabit menyatakan, ada juga hadis yang menunjukkan boleh membunuh binatang seperti cicak, bahkan membunuhnya pula mendapat pahala. Binatang terbabit boleh dibunuh di tanah halal dan haram.

Menurut ulama, sebab syarak menyuruh membunuh cicak kerana ia antara binatang yang meniupkan api untuk membakar Nabi Ibrahim a.s.

Sementara itu dalam hadis lain, Nabi Muhammad s.a.w menyuruh membunuh ular, burung gagak, rajawali, kala jengking dan anjing pengigit. Binatang ini boleh dibunuh di tanah haram.

Kesimpulannya, Islam mengharuskan sesetengah binatang dibunuh jika haiwan itu mendatangkan bahaya yang tidak boleh dielak kecuali membunuhnya.. Dan juga berihsan lah kepada haiwan-haiwan serta jangan mengganggu habitat mereka.. Sesungguhnya mereka juga makhluk yang sentiasa bertasbih kepada Allah:)..



My Awan



Humaira-Pak Deh-Attar-Mae


kepada itik&ayam,, jangan terasa hati sebab tak tepek gambar kamu semua.. tapi kamu semua perlu tahu,, saya sayang kamu semua:) (walaupon kamu semua tak pandai membaca)


p/s: Saya sayang semua haiwan yang saya ada:) sangat bahagia memiliki mereka:)

1 ulasan:

ARUL FIKRI berkata...

betul tu thirah. ana setuju.sapa wat aniaya pada haiwan siap la!ana suka haiwan(^^)

Anda Juga Mungkin Meminati Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jasa Bonda.. Keringat Ayah..

Jasa Bonda.. Keringat Ayah..