Khamis, 23 Februari 2012

Warga Neautral


Assalamualaikum everibodi :P Alhamdulillah tetibe terkomited untuk bagi komitmen nak menulih kat belog neh. Syukur Allah maseh meminjamkan jejari jejari runcingku ini bagi menekan nekan punat punat keyboard yang ade. Actually lappy ACER ku yang berusia 3 tahun 1/2 baru saje meninggal. Sekarang tibelah masenye meragut lappy mommy dan buat macam rete sendiri :)

Oke.. Kembali kepada tajuk di atas. Apakah yang dimaksudkan dengan warga neutral?? Ade masalah ph ke dalam badan kah? Kandungan asid dan alkali korang same kah?? Oh sudah tentu tidak. hehe istilah warga neutral ni khas dicipta oleh saye bagi mereka yang berpolitik tidak lebih dan tidak kurang. Contoh: "Oh i tak berpihak pade mane-mane pihak.. i neutral.." .. " mengundi?? oh macam buang mase je.. beratur pastu panas2 dan sesak2.. malas!"... "aku mane-mane aku tak kisah, yang baik aku amek.. yang buruk aku tinggal..".. ok pause it right there. SEE?? Yang tu lah saye maksudkan di sini warga neutral:)

Oke fine anda nak berfikiran macam mane.. Berpihak belah sini atau sane.. Tapi keadaan korang yang di atas pagar tu macam tak membawa apa-apa pada negara.. Merelakan itu.. Membiarkan ini.. Ade ke korang fikir pasai tanggungjawab?? Ape makne tanggungjawab bagi anda?? Oke memang bukan korang yang mentadbir negara ni sebagai menteri or what ever.. Tapi sekurang-kurang nya hak anda sebagai pemilih dan penentu tu perlulah korang laksanekan.. orait??

Satu lagi keadaan, di mana sesetengah pihak yang lebat kate-kate dibelog.. di media media.. tentang pihak itu dan ini.. bangkang itu kritik ini.. tapi hanya lah sekadar di media. Lebat kate tak selebat tindakan.. Masalah2.. Pastu mula lah cakap belakang.. :) haihh..

Oke sekarang marilah kita bercakap soal tanggungjawab dalam berpolitik oke :)..

Politik didefinisikan sebagai Hiraasah al-Deen wa Siyaasah al-Dunya bihi atau maksud melayu nye "memelihara agama dan mengurustadbirkan dunia dengan agama". Kehidupan berpeaturan, terpelihara antara peranan dan hak masing masing, adalah kehidupan yang mengangkat darjat manusia sebagai makhluk penghulu yang tinggi.

Inilah asas politik. Mendidik manusia hidup berperaturan, mencegah manusia daripada kehidupan anarki. Tapi le ni.. Ramai yang makin tidak peduli. kan2?? :P

Akan tetapi, bile ade perbincangan tentang solat, semua orang mendengarnya tanpa rasa terganggu. Bila dibicarakan tentang zakat, aman jep manusia berfikir mengenainya.. Tapi bila seseorang berbicara tentang politik, semua jadi panik! Apesal eh??

Ibu bapa boleh je tenang tengok anak anak diorang mendungukan diri di depan PLAYSTATION, tapi dengan segera tersampuk dengan igauan besaw jika anaknya tibe tibe berbicara pasai politik. Makin lembap dengan ideologi AKU TIDAK PEDULISME dianggap cerdik, berbicara dalam bahasa kepedulian tentang persoalan "memelihara agama dan meurustadbirkan dunia dengan agama" dianggap sebagai kebodohan yang mengundang padah dan perlu dijauhi.. Aigoo~!

Beranggapanlah POLITIK itu sebahagian dari diri kita sendiri. Politik itu salah satu cabang seni. Ia memerlukan kualiti pemikiran dan kebijaksanaan kepimpinan untuk menggarapnya. Soal mahu menjadi AHLI POLITIK atau tidak, adalah soal kedua. Tetapi manusia tidak boleh memencilkan diri daripada politik. Memang betui kate salah seorang ahli politik dari parti demokrat US, "You may not be interested in politics but politics are interested in you".

Muslim tidak mampu untuk tidak pedulik pada politik! Politik tu satu seni yang mengatur kehidupan manusia, dan ia adalah salah satu juzuk terpenting dalam agamanye -ISLAM. Memencilkan diri daripade politik bermakne korang meniggalkan cabang besar amar makruf nahi mungkar. Tak mungkin tanggungjawab neh terbiar, melainkan pasti ade dosa dan fitnah yan mengiringinye .

Muslim boleh je amek sikap non-partisan sebagai satu bentuk pendirian politik diorang. Diorang melaksanekan urus tadbir kehidupan diorang melalui badan badan NGO / pertubuhan masing masing. Tapi muslim tak boleh la amek sikap tidak amek peduli kepada politik hanya sebab tidak mahu peduli kepade parti.

Dengan membiaknye spesies muslim yang alergik naw dengan politik neh.. akan adelah wabaks wabaks yang mengundang kehancuran.

Dalam sopan diorang jadi oportunis, dalam diam diorang jadi kaum yang manipulatif. Semuanye gara gara mahu aman, tapi tidak mahu memperbaiki keadaan. Lantang kau mengkritik polisi polisi yang menjadi beban, tapi terlalu malas nak bertindak lebih dari sekadar mengkritik. Diorang neh menikmati keamanan hasil penat lelah orang lain je.. Tak malu kan? Haishh..

So usaha melahirkan generasi yang peka dan celik politik itu adalah penting. Semasa anak anak dibangku pengajian universiti, mereka neh harus belajar untuk faham tentang politik. Keterlibatan mereka dalam persatuan persatuan, bercakap dan bertindak terhadap apa yang berlaku di sekeliling diri, semua itu mesti didedah, dilatih dan seterusnya ditempa masuk ke dalam jiwa. Bukan nye dihalang. Hey.. kita bukan lah hidup selamanya... Kasi can diorang belajar mentadbir negara.. Kenapa nak halang??

Mereka peerlu kepada kemahiran berpolitik untuk mentadbir syarikat mereka bekerja nanti. Mereka perlu kepada kemahiran berpolitik untuk menguruskan jabatan tempat mereka berkerjaya nanti juga mentadbir keluarga yang mereka bina nanti..

Politik diperlukan di semua peringkat hidup oke!

Soal kepartian, itu tidak lagi menjadi kekeliruan atau kebingungan dalam membuat pilihan. Andai politik sudah dikenali dari akar, menjalar ke batang dan pucunya dijulang.

Idea politik sebagai ibadah, amanah, tanggungjawab, amar makruf nahi munkar, pasti saje wadah politik yang dipilih adalah yang beribadah, amanah, bertanggungjawab dan jauh dari korupsi dan orientasi kepentingan diri.

Didik saje anak anak cintakan keadilan, bencikan kezaliman, berlumba lumba memelihara amanah, bekerjasama menentang khianat. Didik anak dengan kebebasan memberikan pandangan dan bersuara, punyai keberanian menyuarakan pendapat tanpa tergadai budi pekerti semasa setuju atau sebaliknya.

Itulah teras berpolitik di gelanggan pada suatu hari nanti,.

Makanya tunaikan tanggungkjawab kite sebagai penentu masa depan negara, Bukan menunggu sahaja berpeluk tubuh mengaut hasil orang lain. Orang lain penat lelah berusaha.. Kita molek lenggang lenggok tuai hasil. Sungguh memalukan. Jadikan lah politik sebagai medium dakwah, bukan sebagai pemusnah akidah perangi ukhuwah sesama kite.. Jangan jadi warga neutral yang dungu!

Allahurabbi..


p/s: Dah daftar undi ke belom?? hahahah:P


Tiada ulasan:

Anda Juga Mungkin Meminati Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jasa Bonda.. Keringat Ayah..

Jasa Bonda.. Keringat Ayah..