Khamis, 19 Mei 2011

Apa Khasiat Sarapan Korang?

Assalamualaikum.. Apa kabar iman kalian? Moga sentiasa terjaga dan makin bertambah-tambah hendaknya Insya Allah..

Ada apa dengan sarapan korang? Eh silap. Apa khasiat sarapan korang? Yeahh,, kali ni kita bicarakan soal khasiat sarapan yang kita ambil yer.. Apa yang korang makan bila sarapan?? Itu korang punya pasal lah.. hihihi (gurau saje) Oke2.. Ape-ape dulu pon,, jom tengok ape khasiat sarapan yang saya makan dulu oke:) Check it out !


1. Roti ( Roti bakar ,, Roti telur dll )


Ada apa dengan roti? Menurut sumber kajian, 100 gram roti mampu memberikan energi, karbohidrat, protein, kalsium, fosfor dan besi yang lebih banyak berbanding 100 gram nasi putih atau mi basah. Maka nya bagi sesipa yang memerlukan tenaga yang banyak, makan lah roti. Tapi ingat!!! berpada-pada lah dalam pengambilan roti. Kalau ikutkan , orang-orang di Malaysia ni makan melebihi had dan tak sepadan ansung dengan pekerjaan yang dilakukan. ish ish..


Roti (gandum) ni makanan asasi penduduk timur tengah dan barat. Makanya tak hairanlah jika tekstur tubuh badan dan tenaga penduduk timur tengah serta barat lebih besar berbanding masyarakat asia tenggara yang mengamalkan memakan nasi. Cuaca di sana pun sesuai lah kot dengan makanan asasi kat sane:)

Berikut ialah info menarik tentang roti gandum:

-Warna coklat pada sesetengah roti gandum tidak bermakna roti itu berasal daripada bijian penuh kerana kemungkinan ia dihasilkan dengan campuran gandum dan tepung putih. Justeru, bacalah label pada bungkusan roti yang dibeli. Roti gandum biasanya mengandungi 3 gram serat untuk setiap sajian.

-Untuk mempelbagaikan rasa, tambahkan potongan keju, yogurt rendah lemak, minyak zaitun, madu atau potongan ayam panggang tanpa kulit. Semakin rendah kalori yang ditambahkan pada roti gandum, maka semakin baiklah manfaatnya.


-Kandungan karbohidrat kompleks di dalam roti mampu memberikan rasa kenyang yang lebih lama.

Roti (khubz) Roti yang paling bagus ialah diperbuat daripada gandum yang baik dimasak dalam pembakar roti yang bulat. Roti itu dibiarkan sejuk sebelum dimakan, jika tidak kita akan merasa haus bila memakannya. Roti yang sudah lama dan tidak elok akan menyebukan perut. Roti yang terdapat sekam gandum mudah dicernakan. Nabi s.a.w. pernah bersabda “Jangan potong roti dengan pisau. hormatilah roti itu dengan memotong dengan tanganmu kerana Allah menghormati roti itu”.



2. Susu Kambing (Promote sekali susu kambing hi-goat!)



Ade apa dengan susu kambing?? Kajian telah mendapati susu kambing adalah Susu Yang Terbaik selepas susu ibu kerana mengandungi sumber nutrien seperti berikut:

-Tenaga
-Protein
-Lemak
-Karbohidrat
-Gula
-Kalsium
-Zat Besi
-Vitamin A
-Vitamin B2
-Vitamin C
-Vitamin D
-Vitamin B12
-Asid Folik
-Inositol
-Sodium
-Potassium


Ramai juga yang telah mengamalkan Susu Awal Lembu sebagai minuman waktu pagi, tetapi yang mana lebih baik, adakah Susu Lembu atau Susu Kambing?


Apakah kelebihan dan manfaat Susu Kambing (Hi-Goat) yang telah terbukti keberkesanannya?

-Merawat Kencing Manis
-Sakit Jantung dan Darah Tinggi
-Gastrik
-Asma (Lelah)
-Acute Anemia
-Tulang Belakang Reput
-Angin Ahmar
-Insomnia
-Kebas Kaki dan Tangan
-Migrain
-Semput
-Masalah Keletihan
-Masalah Kulit
-Masalah Ketika Mengandung dan Kelahiran
-Masalah Susah Buang Air Besar dan Buasir
-Khasiat Mengikut Kategori


Tepung Susu Hi Goat ni banyak manfaatnya untuk setiap golongan daripada bayi sehinggalah orang tua sampailah kepada ibu-ibu mengandung. Jadi buatlah pilihan yang bijak:) hehe.. (promote abeh.. taktahan..)


3. Cuka Kurma (Campur madu sikit.. sedap2)


Ade apa dengan cuka kurma??


KHASIAT CUKA KURMA MENURUT PERUBATAN ISLAM

Ibnu Sina dalam kitab beliau Al-Qanun Fi Al-Tib menyatakan bahawa “Cuka kurma dapat mencegah sebarang pembengkakan di badan (bisul, kanser), menyucikan darah, membaiki masalah pencernaan di perut, masalah usus, kerongkong, kahak, batuk yang berpanjangan, menjaga kulit dari kepanasan matahari, mengatasi masalah lemak-lemak di badan (kolesterol), menstabilkan asid dan garam di badan, membuang keracunan badan (toksik), masalah rahim, menguatkan gigi, mata, telinga serta mengembalikan tenaga lelaki dan perempuan”. Darul Fikri, Bairut Tahun 1414H, m.s 908 - 909.

Ibnu Qaiyyim dalam kitab beliau Al-Tib Al-Nabawi menyatakan cuka kurma bermanfaat untuk mengatasi masalah gastrik di perut, masalah hempedu (membersih hempedu dari lemak yang membentuk batu), mencegah terhadap bahayanya ubat-ubatan (kesan sampingan dari ubat yang pelbagai) yang boleh membawa kepada kematian.


Cuka kurma dapat melancarkan susu ibu dan melancarkan perjalanan darah yang berketul dalam perut (masalah gangguan haid). Cuka kurma bermanfaat mengatasi masalah limpa, membersihkan usus (membuang toksik di perut), menguatkan sistem perut (masalah buasir), menghilangkan masalah dahaga (panas badan), mencegah sebarang pembengkakan yang akan terjadi di tubuh manusia (seperti kanser, bisul dan sebagainya), membantu sistem penghadaman makanan yang kasar dan membersihkan darah manusia (darah yang beracun). Darul Kitab Al-Arabi, Bairut 1410 H, m.s 233.



(^^)Begitulah khasiat sarapan ku.. Bagaimana dengan sarapan korang? ahak.. Oke.. Pukul berapa korang ambil srapan pagi korang?? ahak! Tettt,, Ramai orang-orang sekarang ni tak makan sarapan pagi betul-betul tepat pada waktunye kan3?? Makan pagi pukul 10 dan ke atas.. sebab tu nak buat kerja jadi malas! aishh.. Korang tengok chinese makan pukul brape? Tu.. lepas-lepas subuh tu diorang makan tu tak.... Aduhai melayu.. patut lah layu je semacam nak buat kerja.. Dah la tak makan pagi! Lembik nak buat kerja.. Dah dapat makn pukul 10,, aih bertambah malas nak buat kerja.. Ini namenye tabiat buruk yer...

SARAPAN adalah makanan untuk otak. Ini kerana sarapan berkait rapat dengan
kecergasan mental dan memberi kesan positif terhadap aktiviti otak supaya lebih cergas,
peka dan fokus.

Tanpa sarapan, tenaga untuk digunakan sepanjang hari akan terjejas dan mempengaruhi
penumpuan kita. Lebih memudaratkan ialah anda akan terlebih makan pada waktu
malam.

Ada juga yang menganggap mengambil sarapan diibaratkan seperti memanaskan enjin kereta pada waktu pagi. Dengan bersarapan pagi, dapat mengurangkan rasa lapar dan membantu berfikir dengan lebih baik.

Namun, ramai di kalangan generasi muda hari ini terutama remaja tidak mengambil berat kepentingan mengambil sarapan pagi. huhuhu.. Sedarlah! Sarapan itu penting!

p/s: Kadang-kadang saye tak makan:(

Tiada ulasan:

Anda Juga Mungkin Meminati Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jasa Bonda.. Keringat Ayah..

Jasa Bonda.. Keringat Ayah..