Rabu, 9 Jun 2010

Mulut Berbau??

Cuba bau mulut masing-masing,, Ha.. Bau apakah? Ada yang wangi.. Ada yang tak berapa nak wangi kan? :) Ramai yang mengalami masalah ini tetapi tak tahu apa nak buat untuk menghilangkan bau yang kurang menyenangkan itu. Kebanyakkannya akan merasa malu untuk bertanya dengan doktor gigi. Ke takut dengan doktor gigi?? hehhe.. Ada juga yang rasa rendah diri kerana mempunyai masalah ini. Ada juga yang merasa tersinggung apabila ditegur kerana mempunyai masalah ini oleh orang yang rapat dengan mereka. Ada juga merasa rendah diri dan malu untuk bercakap dengan orang. Ha sebab tu lah kita kena pandai jaga kebersihan mulut kita:) Apa penyebab mulut mengeluarkan bau yang kurang enak ni?

Melalui pembacaan saya, punca-punca mulut berbau adalah:

1. BAKTERIA!!
Punca utama mulut berbau ialah dari bakteria yang membiak di dalam mulut. Bakteria ini hidup dan beranak-pinak dengan menggunakan sisa-sisa makanan yang tidak dibersihkan dari gigi. Kemudian bakteria ini merembeskan hasil permastautin diorang yang terdiri daripada asid yang akan menyebabkan bau kurang enak. Eee..

Bakteria ini boleh hidup tanpa oksigen. Oleh sebab itulah kebanyakkan bakteria ini hidup di kawasan yang susah dibersihkan seperti celah-celah gigi, celah-celah gusi, di bawah plak yang melekat pada gigi , di karang-karang yang melekat di gusi dan juga di celah-celah bunga lidah. Kawasan-kawasan terlindung ini juga susah mendapat bekalan oksigen. Maka bakteria ini dapat hidup dengan bahagianya..

Apabila kita selsema, alahan, ubatan atau perubahan hormon (....) , hingus anda kita menjadi pekat. Hingus yang pekat ini akan meleleh ke bahagian belakang lidah anda dan melekat disitu. Ia juga menjadi markas yang paling strategik untuk bakteria bersembunyi.

2. Mulut Kering Kerana Kekurangan Air Liur
Air liur ialah bahan pembilas mulut semulajadi. Ia membilas mulut kita sepanjang masa dan dengan ini secara tidak langsung membuang cebisan makanan dari permukaan licin gigi. Semasa tidur, perembesan air liur adalah kurang. Sebab itulah kita mendapati bau mulut yang kurang enak apabila bangun dari tidur. (^^) ayyak:)

Selain itu, kekurangan rembesan air liur menyebabkan air liur menjadi pekat , susah untuk membilas mulut kita , kekurangan oksigen berlaku dan menyebabkan pembiakan bakteria di dalam mulut. Cuba bayangkan sepanjang hari air liur di dalam mulut kita kurang. Sah-sah lah mulut kita berbau sepanjang masa. Oh tidak!!!


Apa yang patut kita lakukan sekiranya mempunyai masalah ini? ..




1. Gosok gigi!!!!!!

Pastikan kita memberus dan juga menggunakan benang flos dengan betul setiap hari untuk membuang bakteria dan juga lebihan makanan . Dengan ini bakteria tidak akan menghasilkan asid yang menyebabkan mulut anda berbau. Waktu kecik-kecik dulu, ayah yang selalu paksa saya gosok gigi.. Pastu ayah floskan gigi saya.. (^^) Semua tu pun kena paksa dengan ayah & hasilnya gigi saya tiada masalah sampai lah hari ini:) Syukur..:)


2. Membersihkan lidah setiap hari!!!

Ha,, bukan gigi je kena bersih, lidah pun kena bersih. Sambil-sambil kita gosok gigi, gosoklah juga lidah supaya asid-asid dan bakteria-bakteria yang terlekat dapat dibuang:)


3. Banyakkan minum air masak:)

-Meminum air boleh merangsang pengeluaran air liur, membilas lebihan sisa makanan pada gigi, dan juga melembabkan mulut yang membuatkan ia kurang sesuai untuk di diami oleh bakteria .
Elakkan guna pencuci mulut yang mempunyai alkohol

-Jika menggunakan ubat kumur yang mempunyai alkohol, ia boleh menyebabkan kekeringan di dalam mulut yang menggalakkan pembiakan bakteria yang menyebabkan bau mulut. Jika hendak menggunakan ubat kumur, pastikan ia tidak mengandungi alkohol! Jauhi alkohol:)


4. Mengunyah gula-gula getah tanpa gula:)

Dengan mengunyah gula getah, sisa-sisa makanan boleh dibersihkan dan pengeluaran air liur akan di rangsang. Lenguh mulut sekejap je.. :)

5. Selalulah pergi ke klinik gigi untuk rawatan selanjutnya:)

-Jangan kata korang takut nak jumpa doktor gigi suda..:P



Gigi SIHAT Otak pun SIHAT (^^)


p/s: Suke makan cokelat..

4 ulasan:

BOY007 berkata...

gosok gigi sebelum tido..(^^)

athirah berkata...

gosok gigi sebelom solat:)

BOY007 berkata...

^_^

athirah berkata...

:)

Anda Juga Mungkin Meminati Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jasa Bonda.. Keringat Ayah..

Jasa Bonda.. Keringat Ayah..