Isnin, 12 April 2010

Anugerah & Amanah

Dari Aisyah r.a katanya:”Seorang wanita datang kepadaku membawa dua orang anaknya, meminta makanan. Tetapi tiada apa yang boleh didapatinya daripadaku ketika itu selain daripada sebiji kurma, lalu kuberikan kepadanya. Kurma itu dibahagi dua dan diberikannya kepada kedua anaknya itu, dan ia sendiri tidak memakannya. Kemudian ia berdiri dan terus pergi. Setelah nabi s.a.w datang, aku ceritakan hal itu kepada baginda. Sabda beginda s.a.w, “Sesiapa mendapat cubaan kerana beberapa anak daripadanya, maka semuanya itu akan menjadi dinding baginya daripada api neraka.”(Bukhari)

Subhanallah.. Pengorbanan ibu bapa tiada penghujungnya.. sentiasa bersusah payah demi anak-anak mereka.. Ku berterima kasih kepada emak & ayah ku yang juga telah bersusah payah untuk kami, sehingga kami membesar dengan penuh kasih sayang dan serba lengkap.. Moga ALLAH membalas penormananmu (^^).. Alhamdulillah.. Kami Anugerah untukkmu emak& ayah,, kami Amanah untukmu emak & ayah.. Syukur.. Emak&Ayah kita menganggap kita sebagai Anugerah & Amanah untuk mereka..

Teringat kisah semalam. kisah oleh Asmawi Ani.. di astro prima,, dimana anak sepasang suami isteri ini terjebak dengan dadah,, hidupnya kini rosak, punah.. tiada tujuan lagi.. tetapi si ayah tetap tabah .. si ibu tetap menahan keperitan melihat penderitaan si anak terjebak dengan gejala tersebut.. Pukullah emak... Sakitilah hati ayah sebagaimana pun,, ayah & emak tetap sayangi si anak.. tetap kasihkan anak.. kasihan melihat si anak tidur diluar,, walaupon baru saja semalam si anak mengambil duit ayah,, menerajang si emak,, dan mnjual motor ayah yang sejak dari kecil lagi menjadi sumber pendapatan si ayah untuk menyuap sesuap nasi untuk keluarga.. Begitu sekali pengorbanan si ayah & emak..

Terbalik pula dengan realiti kehidupan sekarang.. anak-anak yang baru sahaja lahir,, masih bertali pusat,, masih belumuran darah.. dibungkus dengan surat khabar,, kemudian dimasukkan ke dalam tong sampah.. IBU BAPA yang bagaimanakah itu?? Sudahlah dosa zina ditanggung,, dosa membuang anak pula sedang menghempap hidupnya.. Kalau anak tersebut hidup, mungkin juga lain cerita nya.. tetapi ini sudah tidak bernyawa,, makanya, dosa membunuh! menimpanya.. Masya ALLAH..




Kalau lah si anak mampu berkata-kata sejak di dalam rahim lagi.. mungkin kah ini mereka akan perkatakan??

" Wahai ibu.. sayangilah aku bila aku keluar nanti.."

"Wahai ibu.. didiklah aku menjadi anak soleh bila aku keluar nanti.."

"Wahai ibu.. ingin sekali aku bermain bersamamu bila aku keluar nanti.."

"Wahai ibu.. ingin juga aku berdoa untukmu agar kita bersama-sama menjejaki kaki ke syurga nanti.."


Mungkin juga ini?

"Wahai ibu.. adakah kau mahu membunuhku bila aku keluar nanti??"

"Wahai ibu.. aku malu untuk berdepan dengan alam.. aku malu ibu.."

"Wahai ibu.. dengan siapakah aku akan bermain nanti?"

"Wahai ibu.. bagaimanakah nasib kita nanti.. bagaimana ibu..??"



apa salahku ibu??

Apa puncanya??


Ya .. Zina yang berleluasa. Kemelut umah sekarang. Kononnya berusaha memeranginya, akhirnya kecundang menurut nafsu menggila. Terang lagikan bersuluh.. Tiada kata lagi yang mampu menerangkan semua ini lagi.. Hati kecewa melihat semua ini berlaku, anak-anak menjadi mangsa atas perbuatan "ibu&bapa" mereka..


Di dalam al-Quran, Allah Tabaraka Wa Taala berfirman: Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan yang buruk [Al Isra' 17: 32].


Ayat ini jelas menunjukkan kita wajib menjauhi jalan-jalan yang mendekatkan diri kepada zina. Hal-hal yang membawa kepada zina jelas diterangkan di dalam hadis berikut:


Ditetapkan atas anak Adam bahagiannya daripada zina, akan diperoleh hal itu, tidak dapat dihindarkan. Kedua mata berzina dan zinanya dengan memandang (yang haram). Kedua telinga berzina dan zinanya dengan mendengar(yang haram). Lisan itu berzina dan zinanya berbicara (yang diharamkan). Tangan itu berzina dan zinanya dengan memegang. Kaki itu berzina dan zinanya dengan melangkah (kepada apa yang diharamkan). Sementara hati itu berkeinginan dan berangan-angan, sedangkan kemaluan yang membenarkan semua itu atau mendustakannya. [Riwayat Muslim]


Attention!!!
1. Menundukkan pandangan. Allah berfirman: Katakanlah (ya Muhammad) kepada lelaki yang beriman; Hendaklah mereka menahan pandangan mata mereka dan memelihara kemaluan mereka, yang demikian itu lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka lakkan. Dan katakanlah kepada wanita-wanita yang beriman; Hendaklah mereka menahan pandangan mata mereka dan memelihara kemaluan mereka [an-Nur: 30-31].


2. Menjaga tutur kata dan pendengaran. Ini termasuklah menjauhi berbicara dengan bukan mahram tanpa sebab yang munasabah. Apatah lagi untuk bergurau senda hingga membuat lawak-lawak lucah. Selain daripada itu, ia juga mengajar kita bahawa budaya bergayut telefon, sms, chatting dan sebagainya untuk melepaskan rindu kepada bukan mahram adalah sesuatu yang terlarang. ( Jauhi semua ini dariku Ya Allah..)


3. Menjauhi bersentuhan dengan bukan mahram. Sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam : Ditusuk kepala seorang lelaki dengan jarum besi itu lebih baik baginya daripada menyentuh wanita yang tidak halal baginya [Sahih al-Jami, Shaikh al-Albani menyatakan ia sahih].


4. Tidak keluar dengan bukan mahram. Umat Islam di zaman Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam sangat menjaga hal ini hatta ketika di jalanan.


Jika pulang dari masjid pun dilarang untuk bercampur di jalanan, apatah lagi untuk keluar bersama-sama pergi membeli belah, bersiar-siar dan lain-lain. Sangat dikesali ramai ibu bapa tidak kisah anak perempuan mereka keluar dengan bukan mahram. Sebahagian lagi memberikan keizinan dengan alasan mereka hanya keluar sahaja dan bukan berzina. Realitinya, dengan keluar bersamalah berlakunya kes-kes rogol dan zina.


5. Tidak berdua-duaan. Sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam: Tidaklah berdua-duaan lelaki bersama perempuan kecuali yang ketiganya adalah syaitan [Sunan at-Tirmizi, hadis hasan sahih gharib].
Dalam hadis yang lain: Janganlah seorang lelaki berkhalwat dengan seorang wanita kecuali bersama mahramnya [al-Bukhari dan Muslim].


Sayangilah diri anda(^^) renung-renungkan..



p/s: sayangilah anak-anak kita.. Kelak anak yang soleh akan mendoakan kita.. (^^) InsyaAllah.

- Kalau korang taknak bayi korang.. jangan suka-suka hati nak tambah dosa lagi!! (membunuh)
kok ye pon takyah lah bunuh.. kesian bayi-bayi tue(T.T).. bg kat orang yang lebeyh
memerlukan.. huhuhu.. Saya sayang bayi.. Tak sanggup tengok bayi-bayi dibunuh lagi..

2 ulasan:

.:. NaiMy .:. berkata...

trah..gmbor cantek ah..tserlah sifat keibuan =)

anyway,post yg besh!

sampai hati bayi yg suci diletak sana sini..

athirah berkata...

hihik.. malu la i,.. pe la pikah niey,, hihik(^^)

Anda Juga Mungkin Meminati Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jasa Bonda.. Keringat Ayah..

Jasa Bonda.. Keringat Ayah..